Gyakran ismételt kérdések energia beszerzések ügyében

Érdeklődők részére

Miben segít a Servitor Energia Csoport?

Miért megbízható partner a Servitor?

Miért éri meg a Servitor flottákhoz csatlakozni?

Kinek éri meg a Servitor energia flottákhoz csatlakozni?

Kinek nem éri meg a Servitor energia flottákhoz csatlakozni?

Mibe kerül a Servitor?

Mindig a Servitor flotta ár a legolcsóbb?

Hogyan tudom a Servitor flotta árat összehasonlítani más szolgáltatók áraival?

Kik csatlakozhatnak a Servitor flottákhoz?

Hogyan lehet csatlakozni a Servitor flottákhoz?

Van költsége a kereskedő váltásnak?

Ha felmondom a mostani gáz vagy áram szerződésemet, előfordulhat-e, hogy energia nélkül maradok?

Ugyanolyan minőségű energiát kapok a Servitor flottában, mint eddig?

Milyen kötöttségekkel és kötelezettségekkel jár a flottatagság?

Kivel és hány darab szerződést kell kötni?

Kinek a nevére szól majd a szerződés, és kinek a nevére szól a számla?


Ügyfelek részére

Ki olvassa le a gáz/áram mérő órát?

Kinek, miért, mikor és hogyan kell lejelenteni a mérőóra állását?

Mi alapján számláz az energia kereskedő?

Elfelejtettem lejelenteni a mérőóra állását, kell-e valamit tennem?

Lecserélték a gáz/áram mérő órát, mit tegyek?

Ha nem értem a számlát, vagy rossz a számla, mit tegyek?

A számlám szerint túlfizetésem van, mit tegyek?

Rossz adatok szerepelnek a szerződésemben, mit tegyek?

M3-ben mér a gázmérő, de MJ -ban fizetem a gázt, miért van ez?

Energetikai korszerűsítésre, felújításra készülünk, kell-e valamit tennem?

Napelemes (vagy más, alternatív áram termelő) rendszert telepítünk, kell e valamit tennem?

Miért fontos a lekötött teljesítmény/kapacitás, és mit kell ez ügyben tennem?

Mit tegyek, ha áram/gáz szünet vagy üzemzavar van?


Fogalmak

Servitor Kiegészítő Szolgáltatások

Liberalizált energia piac (szabadpiac)

Egyetemes Szolgáltatás

Mérési Pont Azonosító (POD)

A szerződött energia mennyiség (MÉF)

Energia fogyasztási tolerancia sáv (TOP)

Lekötött teljesítmény, lekötött kapacitás

Mérés típusok (AMR, SLP)

Az energia költségek versenyeztethető és nem versenyeztethető részei

Fűtőérték (gáz)

Korrekciós tényező (gáz)

Szorzóváltó (áram)

KÁT és Prémium rendszer (áram)

Háztartási Méretű Kiserőmű (HMKE)


Érdeklődők részére

Miben segít a Servitor Energia Csoport?

  • Kedvezményes Energia beszerzésben és a kereskedővel kapcsolatos ügyintézésben és érdekképviseletben. (Vissza a kérdésekhez)

Miért megbízható partner a Servitor?

  • Mert a tulajdonosaink fele részben üzleti szereplők, akik a szakmaiságot és hatékonyságot ellenőrzik, valamint fele részben katolikus szerzetesrendek, melyek az etikus magatartást kívánják meg, és ezeket célozzuk meg mi, Servitor munkatársak is.
  • Mert az egyházi tulajdonosaink egyben ügyfeleink is, így folyamatosan látják és tapasztalják működésünket.
  • Mert Servitor tulajdonosi köre a gazdálkodásban non-profit célokat vár el a társaságtól, így a feltétlen nyereségtermelés helyett a minőségi szolgáltatásra tudunk koncentrálni. (Ezzel is igyekszünk a for benefit működés megvalósítására, ahol ügyfél-megrendelő, beszállító, munkatárs és tulajdonos egyaránt megelégedett lehet.)
  • Mert minket csak Ügyfeleink fizetnek, így érdekünkben is áll, hogy az ő hasznukat keressük. Olyan jól kell dolgoznunk, hogy megérje nekik használni a mi szolgálatainkat, szolgáltatásainkat. (Vissza a kérdésekhez)

Miért éri meg a Servitor flottákhoz csatlakozni?

  • Mert olcsóbban tudjuk beszerezni Önnek a földgázt vagy a villamos-energiát, mint amennyiért Ön maga meg tudja venni.
  • Mert a beszerzési és az ügyintézési munkák nagy részét elvégezzük Ön helyett.
  • Mert mi arra szakosodtunk, hogy ismerjük ezeket a folyamatokat, míg Önnek más a szakterülete.
    (Vissza a kérdésekhez)

Kinek éri meg a Servitor energia flottákhoz csatlakozni?

  • Földgáz beszerzés esetén: minden, nem Egyetemes ellátásban lévő fogyasztónak, valamint az Egyetemes, de nem lakossági, ellátásban lévő fogyasztóknak, 25 000 m3/év (~3 800 000 Ft/év) gázfogyasztás felett.
  • Villamos energia beszerzés esetén: lakossági fogyasztókon kívül minden fogyasztónak, 5 000 kWh/év     (~240 000 Ft/év) villamos-energia fogyasztás felett. (Vissza a kérdésekhez)

Kinek nem éri meg a Servitor energia flottákhoz csatlakozni?

  • A lakossági fogyasztóknak, függetlenül attól, hogy földgázról vagy villamos-energiáról van szó.
  • Azoknak a gázfogyasztóknak, akik kevesebb, mint 25 000 m3/év a fogyasztása, és a gázt Egyetemes Szolgáltatásban vásárolják (ha nem Egyetemes Szolgáltatásban vannak, akkor a fogyasztás mértékétől függetlenül javasolt a csatlakozás).
  • Mindettől függetlenül, nem javasoljuk a csatlakozást azoknak, akiknél az éves megtakarítás flottánként nem éri el a 25 000 Ft-ot, mivel a fogyasztónak a csatlakozással járó munka miatt így már nem éri meg.
    (Vissza a kérdésekhez)

Mibe kerül a Servitor?

  • A gáz flottában az új belépő tagok (vagy a régi tagok új belépő POD-jai) az első 12 hónapban a belépéskori éves megtakarítás 15%-a alapján számított egységárat, de minimum  3,50 Ft/m3+ÁFA díjat, míg a régi tagok 3,50 Ft/m3+ÁFA díjat fizetnek.
  • Az áram flottában az új belépő tagok (vagy a régi tagok új belépő POD-jai) az első 12 hónapban a belépéskori éves megtakarítás 15%-a alapján számított egységárat, de minimum  1,00 Ft/kWh+ÁFA díjat, míg a régi tagok 1,00 Ft/kWh+ÁFA díjat fizetnek.
  • Az új belépők megtakarítás alapú egységárát (Ft/m3) a belépéskor kalkulált megtakarítás (Ft/év) és a belépéskor kalkulált MÉF (m3/év) hányadosa adja. Más költség (belépési díj, alapdíj stb.) nincs.
    (Vissza a kérdésekhez)

Mindig a Servitor flotta ár a legolcsóbb?

Hogyan tudom a Servitor flotta árat összehasonlítani más szolgáltatók áraival?

A legegyszerűbb, ha megbíz bennünket, hogy csináljuk meg az összehasonlítást.

Ha saját maga szeretné ezt megtenni, akkor a következők a teendők:

  • Villamos energiánál, a Servitor un. KÁT nélküli energia díjat ad meg. Ha konkurens ár is ugyanilyen, akkor össze lehet hasonlítani. Ha a konkurens ár KÁT tartalmú, kérje be tőlünk a KÁT -tal növelt árat, amit mi tájékoztató jelleggel megadunk (mivel mi KÁT nélküli árral dogozunk, ezért a KÁT -tal növelt ár nem szerepelhet az ajánlatban), és így már összehasonlíthatóak az árak.
  • Földgáz esetében kicsit bonyolultabb a helyzet. Itt, mivel nem csak a gáz díjak, de a rendszerhasználat (szállítás, elosztás stb.) díjai is eltérőek a szolgáltatóknál, az adott fogyasztáshoz és lekötött kapacitáshoz tartozó éves teljes költségeket lehet összehasonlítani. Ehhez össze kell szorozni az éves gázmennyiséget (MÉF), Mj -ban megadva, a Mj -ban megadott gázdíj (Gd) és a fogyasztás-függő rendszerhasználati díj (Fd) összegével, és ehhez hozzá kell adni a lekötött kapacitás (KAP) és a kapacitás-függő rendszerhasználati díj (Td) szorzatát. Vagyis: ((MÉF*(Gd+Fd))+(KAP*Td)= “X” Ft/év. Az összehasonításkor az energiaadót, a biztonsági gáztározók díját  (MSZKSZ  díj) és az ÁFA -t nem kell vizsgálni, ezek mindenhol ugyanolyan mértékűek.

Fontos, hogy a Servitor csak egy évre garantált, energia-tőzsdei és valutamozgásoktól független, forint alapú energia árakkal dolgozik, vagyis a korrekt összehasonlításhoz a konkurens árnak is ilyennek kell lennie.
(Vissza a kérdésekhez)

Kik csatlakozhatnak a Servitor flottákhoz?

  • Minden intézmény vagy szervezet, amely keresztény egyházhoz tartozik, vagy a krisztusi értékrendnek megfelelő célú és tevékenységű vagy azt tiszteletben tartja. Servitor az elbírálás jogát fenntartja.
    (Vissza a kérdésekhez)

Hogyan lehet csatlakozni a Servitor flottákhoz?

Kérjük, jelezze érdeklődését a +36 20 230 9092 telefonszámon vagy az energia@servitor.hu címen. A csatlakozási folyamatról információt talál honlapunk “Tájékoztatók” menüpontja alatt is. 
(Vissza a kérdésekhez)

Van költsége a kereskedő váltásnak?

  • Nincs. Sem a Servitor, sem a jelenlegi, sem az új energiakereskedő, sem pedig a hálózat-üzemeltető nem számít fel ezért díjat. (Vissza a kérdésekhez)

Ha felmondom a mostani gáz vagy áram szerződésemet, előfordulhat e, hogy energia nélkül maradok?

  • Nem. Ha Servitor nem tudna az Önök részére szerződést kötni, akkor is több tucat energiakereskedő közül választhatnak.
  • Véletlenül sem maradhatnak energia nélkül, hiszen ha a szerződésük lejárta után nem jelentkezik be Önökért egy kereskedő sem, a hálózatüzemeltető erről kötelezően értesíti Önöket.
  • Ettől függetlenül, a legtöbb energia kereskedelmi szerződés olyan, hogy ha felmondás után nem jelentkezik új kereskedő, akkor az automatikusan érvényben marad. (Vissza a kérdésekhez)

Ugyanolyan minőségű energiát kapok a Servitor flottában, mint eddig?

  • Igen. Az energiahordozók minősége hatósági szabványban van rögzítve, ettől egyik kereskedő sem térhet el. (Vissza a kérdésekhez)

Milyen kötöttségekkel és kötelezettségekkel jár a flottatagság?

  • Servitor 12 hónapos szerződéseket köt Ügyfeleivel, amiből az energia piaci beszerzési szerződéseink sajátosságainak megfelelően, a szerződés lejárat előtt - a rendkívüli felmondás eseteit leszámítva - nem lehet kilépni. (Erről további információt a körleveleinkben található Ügyfél dokumentumok “További feltételek” részben talál.) (Vissza a kérdésekhez)

Kivel és hány darab szerződést kell kötni?

  • Ügyfeleinknek két szerződést kell kötniük, egyet az energiakereskedővel, egyet a Servitorral.
  • Az energiakereskedővel minden Ügyfél egyedi szerződést köt, ez tartalmazza az Ügyfél fogyasztási és szerződéses adatait. Az egyedi szerződést, az Ügyfél meghatalmazása alapján, a Servitor írja alá. Ezen kívül a Servitor is köt egy keretszerződést a kereskdővel, ez tartalmazza részletesen a szolgáltatás feltételeit, valamint Servitor – kereskedő együttműködés feltételeit.
  • A Servitor minden Ügyfelével Megbízási Szerződét köt, mely az energiahordozó beszerzésére, valamint a szerződés ideje alatti ügyintézési és érdekképviseleti feladatokra szól. (Vissza a kérdésekhez)

Kinek a nevére szól majd a szerződés, és kinek a nevére szól a számla?

  • Mindkét szerződés, alapesetben, a felhasználó intézmény nevére szól, kivéve, ha az nem rendelkezik adószámmal (nem önálló jogi személy), ez esetben az intézmény fenntartója lesz a szerződő fél. A számlákat, általában, a szerződő fél nevére állítják ki, de ettől el is lehet térni (pl. intézményhálózatok esetén, amikor az egyes intézmények – bár nem önállóak jogilag –  saját gazdálkodással rendelkeznek.) 
    (Vissza a kérdésekhez)

Ügyfelek részére

Ki olvassa le a gáz/áram mérő órát?

  • Ugyanaz, mint aki eddig: a hálózat-üzemeltető (más néven elosztó, vagy elosztói engedélyes). 
    (Vissza a kérdésekhez)

Kinek, miért, mikor és hogyan kell lejelenteni a mérőóra állását?

  • A gáz- és árammérők állását Servitor felé kell lejelenteni (vagyis sem a kereskedőnek, sem a hálózat-üzemeltetőnek nem kell diktálni).
  • Servitor ezek alapján számlázza a saját szolgáltatási díját, ezen kívül statisztikai vizsgálatokhoz és az ezekből fakadó javaslatokhoz, valamint reklamációk ellenőrzéséhez használjuk az adatokat.
  • A kereskedők számlázása nem a lejelentett adatok alapján történik.
  • A lejelentéseket naptári negyedévenként, a honlapunkon kell megtenni. (Erről további információt a körleveleinkben található, Ügyfél dokumentumok között, az “Amit az óraállás lejelentésről tudni kell” részben talál.) (Vissza a kérdésekhez)

Mi alapján számláz az energia kereskedő?

  • A hálózat-üzemeltető leolvasása alapján, vagy átalány alapon (erről további információt a körleveleinkben található Ügyfél dokumentumok között, az “Amit a számlázásról és a reklamációról tudni kell” részben talál). (Vissza a kérdésekhez)

Elfelejtettem lejelenteni a mérőóra állását, kell e valamit tennem?

Lecserélték a gáz/áram mérő órát, mit tegyek?

Ha nem értem a számlát, vagy rossz a számla, mit tegyek?

Vegye fel velünk a kapcsolatot a +36 20 230 9092 telefonszámon vagy az energia@servitor.hu címen (erről további információt a körleveleinkben található Ügyfél dokumentumok között, az “Amit a számlázásról és a reklamációról tudni kell” részben talál). (Vissza a kérdésekhez)

A számlám szerint túlfizetésem van, mit tegyek?

Rossz adatok szerepelnek a szerződésemben, mit tegyek?

M3-ben mér a gázmérő, de MJ -ban fizetem a gázt, miért van ez?

  • Mert az a pontosabb, korrektebb. Az egy m3-ben található gáz mennyisége, a nyomás és a hőmérséklet függvényében változó, ugyanígy a gáz fűtőértéke sem állandó, a Mj -ban történő elszámolás kiküszöböli ezeket a problémákat. (Vissza a kérdésekhez)

Energetikai korszerűsítésre, felújításra készülünk, kell-e valamit tennem?

  • Praktikus, de nem kötelező, ha előtte egyeztet velünk, mivel ezek a változtatások befolyásolhatják a fogyasztást és a lekötött villamos energia teljesítményt vagy a lekötött gáz kapacitást. (Vissza a kérdésekhez)

Napelemes (vagy más, alternatív áram termelő) rendszert telepítünk, kell e valamit tennem?

  • Vegye fel velünk a kapcsolatot a +36 20/ 230 90 92 telefonszámon vagy az energia@servitor.hu címen, mivel a termelt energia átvétele miatt a kereskedőtől nyilatkozatot kell bekérnünk az Önök részére, valamint az átvételi árat is egyeztetnünk kell. (Vissza a kérdésekhez)

Miért fontos a lekötött teljesítmény/kapacitás, és mit kell ez ügyben tennem?

  • A lekötött villamos energia teljesítmény vagy földgáz kapacitás pénzbe kerül (ezeket hívjuk fogyasztástól független díjtételeknek, más néven alapdíjaknak).
  • Villamos energiánál a teljes költségek 5-42 %-át, míg földgáznál 5-54%-át teszik ki. Ha a szükségesnél nagyobb teljesítmény/kapacitás van lekötve, az felesleges költség, ha kevesebb, azt a hálózat üzemeltető többletköltséggel bünteti.
  • A lekötéseket, különböző időkorlátokkal, meg lehet változtatni, ezek meghatározása a fogyasztó feladata, de felkérésre Servitor munkatársai ebben is segítséget nyújtanak. (Vissza a kérdésekhez)

Mit tegyek, ha áram/gáz szünet vagy üzemzavar van?

  • Kérjük, jelezze ezt a területileg illetékes hálózat-üzemeltető felé.
  • Gáz: Tigáz (a POD kezdő karakterei 39N11): +36 80 300-300, Főgáz (a POD kezdő karakterei 39N06): +36 1 477-1333, Égáz-Dégáz (a POD kezdő karakterei 39N05): +36 80 440-141, E.ON Dél-Dunántúl (a POD kezdő karakterei 39N03): +36 80 424-242, E.ON Közép-Dunántúl (a POD kezdő karakterei 39N04): +36 80 301-301, MAGÁZ (a POD kezdő karakterei 39N10): +36 40 200 752. Hálózati térkép megtekintése.
  • Áram: EDF Démász (a POD kezdő karakterei HU000310): +36 40 822-000, ELMŰ-ÉMÁSZ (a POD kezdő karakterei HU000210 vagy HU000220): +36 40 383-940, E.ON Dél-Dunántúl (a POD kezdő karakterei HU000120): +36 80 205-020, E.ON Észak-Dunántúl (a POD kezdő karakterei HU000110): +36 80 533-533, E.ON Tiszántúl (a POD kezdő karakterei HU000130): +36 80 210-301. Hálózati térkép megtekintése.
    (Vissza a kérdésekhez)

Fogalmak

Servitor Kiegészítő Szolgáltatások

Ezek általános jellemzői, hogy azok nem részei az Ügyfeleinkkel kötött szerződéseknek (azok csak a beszerzésre és a kereskedelmi ügyintézésre szólnak), nincs külön díjuk (vagyis ingyenesek), viszont - elsősorban a szolgáltatások jellege miatt - bár a legnagyobb szakmai gondossággal járunk el, anyagi, vagy jogi értelemben nincs módunk értük felelősséget vállalni. Kiegészítő szolgáltatás bármi lehet, amit Ügyfeleink igényelnek az energiagazdálkodással kapcsolatban. (Erről további információt a körleveleinkben található, Ügyfél dokumentumok között, a “Mivel és hogyan szolgál és szolgáltat a Servitor Energia Csoport?” részben talál.) (Vissza a kérdésekhez)

 

Liberalizált energia piac (szabadpiac)

2003-től, ill. 2004-től fokozatosan megszűntették az addigi állami monopol rendszert az áram illetve a gáz piacon. Ennek részeként szétválasztották a szolgáltatók hálózat-üzemeltetési (elosztói) és kereskedelmi tevékenységét, így az elosztók kötelesek lettek bármely kereskedő által eladott energiahordozót eljutatni a fogyasztókhoz. Mára mind a nagy, mind pedig a kisfogyasztók (ideértve a lakosságot is) szabadon választhatják meg, melyik kereskedőtől veszik az energiát. A lakossági és a kifogyasztó réteg számára 2008-ban létrehozták az Egyetemes Szolgáltatás (ESz) körét (amely a régi, közüzemi szolgáltatást váltotta fel), ahol hatóságilag meghatározott árakon lehet (de nem kötelező) energiát beszerezni, míg az ESz. körön kívüli (Versenypiaci) fogyasztók a szabadpiacon, a piaci feltételek alapján kialkudott áron és feltételek mellett vehetnek földgázt vagy villamos energiát. (Vissza a kérdésekhez)

 

Egyetemes Szolgáltatás

Az Egyetemes Szolgáltatásra (ESz.) törvény által meghatározott fogyasztói kör jogosult, a törvény által megadott feltételekkel és hatóságilag megállapított árakon.

  • Földgáznál a POD -ra lekötött kapacitást vizsgálják, amennyiben az 20m3/h-nál kisebb, a POD ESz. jogosult.
  • Villamos energia esetén ESz. jogosult az a fogyasztó (vagyis itt nem POD -ot vizsgálnak), akinek lekötött teljesítménye - az összes felhasználási helyén, együttesen vizsgálva – nem nagyobb, mint 3x63 Amper. Ettől függetlenül, ESz. jogosult minden olyan fogyasztó, amely közfeladatot lát el (pl. oktatási, szociális, stb.)

A lakossági fogyasztók minden esetben Esz. jogosultak, de rájuk az ESz. áraknál is kedvezőbb díjtételek vonatkoznak. (Vissza a kérdésekhez)

 

Mérési Pont Azonosító (POD)

Egyedi azonosító kód, mely a hálózati és kereskedelmi rendszerekben a fogyasztási hely beazonosítására szolgál és a fogyasztás elszámolásának az alapja (vagyis az elszámolás soha nem mérőóra, hanem POD alapú). Gyakori, hogy egy POD alá több mérő is tartozik, extrém esetben előfordulhat, hogy több mérőhöz tartozik egy POD. A POD független a fogyasztó vagy a kereskedő személyétől (vagyis, ha a POD-hoz tartozó ingatlant a fogyasztó elhagyja (eladja, megszűnteti), az nem “megy” vele, ugyanígy, a kereskedő váltás sem változtatja meg a POD-ot). A POD-okat a hálózat-üzemeltető tartja nyilván, a hozzájuk tartozó fogyasztóval és kereskedővel együtt. A földgáz POD-ok 16 karakteresek, minden esetben 39N karakterekkel kezdődnek, míg a villamos energia POD-ok 33 karakteresek, és HU-val kezdődnek. (Vissza a kérdésekhez)

 

A szerződött energia mennyiség (MÉF)

Az az energia mennyiség (Mértékadó Éves Fogyasztás) aminek az átvételére az Ügyfél – a tolerancia sáv figyelembe vételével! – kötelezettséget vállal. Amennyiben nincs elosztói adatközlés, leolvasás (kereskedői számlázásnál), vagy Ügyfél diktálás (Servitor számlázásnál) a számlák a MÉF időarányos része alapján készülnek. (Vissza a kérdésekhez)

 

Energia fogyasztási tolerancia sáv (TOP)

Mivel a fogyasztást előre pontosan meghatározni nem lehet, szükséges egy mennyiségi sáv, amin belül a fogyasztás mozoghat. A tolerancia sáv az az energia mennyiség, amivel az Ügyfél még szankciómentesen eltérhet a szerződött MÉF-től. (Erről további információt a körleveleinkben található Ügyfél dokumentumok között, a “További feltételek” részben talál.) (Vissza a kérdésekhez)

 

Lekötött teljesítmény, lekötött kapacitás

Az egy időegység (60 perc) alatt rendelkezésre álló energia mennyisége, amit POD-onként határoznak meg. (Vissza a kérdésekhez)

 

Mérés típusok (AMR, SLP)

  • AMR: automated meter reading: távleolvasás, más néven idősoros mérés, amikor a mérőórához egy rádiós, vagy GSM, vagy vezetékes modem kapcsolódik, amely a fogyasztást automatikusan, áramnál 15, gáznál 60 percenként, lejelenti a hálózat-üzemeltető elosztónak
  • SLP: sintetic line profil: helyi leolvasású, más néven profilos mérés (Vissza a kérdésekhez)

 

Az energia költségek versenyeztethető és nem versenyeztethető részei

A villamos energiánál csak az áramdíj versenyeztethető (függetlenül attól, hogy az KÁT nélküli, vagy sem), míg a földgáz esetében a gázdíj mellett a rendszerhasználati díjak (kapacitás függő vagy más néven alapdíj, és a fogyasztás függő díj) is versenyeztethetőek.

 

Fűtőérték (gáz)

Az egy m3 gáz tökéletes elégésekor felszabaduló energia mennyisége, közérthetően fogalmazva ez a gáz minőségi mutatója. A magyar szabványnak megfelelő földgáz fűtőértéke 34 Mj/m3 +/-5%. A fűtőérték a földgáz összetevőinek (metán, etán, propán stb.) arányától függ. (Vissza a kérdésekhez)

 

Korrekciós tényező (gáz)

Mivel a gáz halmazállapotú anyagoknál (pl. földgáz) az egységnyi térfogatban (pl. m3) lévő molekulák mennyisége függ a gáz hőmérsékletétől és nyomásától, a korrekt méréshez azokat azonos egyenértékű, ún. gáztechnikai normál m3-re (Gn m3) számítják át. A földgáz esetében a Gn m3 az a mennyiség, amikor az 1 m3 gáz hőmérséklete 15 C0. (pontosabban 288,15 K0), nyomása 1 bár (pontosabban 101325 Pa). (Vissza a kérdésekhez)

 

Szorzóváltó (áram)

Bizonyos esetekben az árammérőn átfolyó áramerősség olyan nagy, hogy az – balesetvédelmi és méréstechnikai okok miatt – közvetlenül nem mérhető. Ezekben az esetekben az áramot letranszformálják a mérő mérési tartományának szintjére. A mérő a mért fogyasztást, a letranszformálással arányosan, megnöveli. Így pl. a 200/5-ös áramváltó szorzóértéke (szorzóváltója) 40, az 500/5-é 100, stb. A szorzóváltót – készülék típustól függően -  beállíthatják a mérőben is (ebben az esetben a mérő kijelzőn már a felszorzott érték látható), vagy a hálózat-üzemeltető (elosztó) nyilvántartási rendszerében is. (Vissza a kérdésekhez)

 

KÁT és Prémium rendszer (áram)

A A KÁT (Kötelező Átvétel) és a Prémium támogatási rendszer a villamos energia törvényben meghatározott, megújuló energiaforrásokból (pl. nap, szél, geotermikus energia) és hulladékból (pl. szennyvízből nyert biogáz) nyert villamos energia kötelező átvétele, illetve kiegészítő támogatása. Ez fogyasztói szempontból gyakorlatilag egy adó jellegű díjtétel, melyet a KÁT tartalmú árak esetén is fizetni kell az energia díjba építve. Elszámolási részaránya és egységára havonta kerül hatóság által megállapításra, vagyis változó mértékű díjelem. (Vissza a kérdésekhez)

 

Háztartási Méretű Kiserőmű (HMKE)

  • A HMKE nem azonos a kizárólag a saját fogyasztás kielégítésére szolgáló, elosztói hálózatba be nem kötött energiatermelő rendszerrel (pl. napelem, szélturbina).
  • Telepítési feltételek: csak kisfeszültségű hálózathoz csatlakozhat, és csak mindennapszaki (normál, 0-24) POD-ra kapcsolódhat (vezérelt POD-ra nem), névleges teljesítőképessége nem lehet magasabb, mint a lekötött teljesítmény, de maximum 50 kVA lehet. Kizárólag az elosztó engedélyével helyezhető üzembe, a kétirányú (ad-vesz) mérő felszerelése után.
  • A hálózatba betáplált többlet-energia visszavételi ára az Ügyfél által fizetett energia díjjal azonos.
  • A teljes átfutási idő, az igénybenyújtástól (engedélyezéssel, telepítéssel és szerződéskötéssel), nagyságrendileg 90 nap.
  • A csatlakozási folyamat nagyjából minden hálózat-üzemeltetőnél azonos, részletes leírásokat a lenti oldalakon talál:
Beszállítóink: